
Kvalitetskontroll
(QA)
För CADservice är hög kvalitet vårt viktigaste mål när vi kopierar
eller konstruerar ritningar och kartor. Vanligtvis innebär detta att vi
tillämpar en oberoende tvåstegs kvalitetskontroll. (QA process). Innan en
ritning eller karta lämnar kontoret i Indien kontrolleras den med avseende på
kvalitet och noggrannhet. Innan vi lämnar den vidare till kunden sker också en
motsvarande kontroll hos oss.
- QA procedur - 2D.
Varje ritning eller karta genomgår följande kvalitetskontroll:
1. Varje pappersritning eller rasterbild granskas med avseende på
tydlighet, fel och utelämnade detaljer av erfarna CAD ritare.
2. Ett protokoll upprättas för varje ritning och ritarna informeras om alla
eventuella korrigeringar som behövs. Om ett andra- eller tredje skift
används för att komplettera ritningarna får de tillgång till samma
information.
3. En första kvalitets kontroll utförs vanligtvis
av ett separat QA team. Varje ritning kontrolleras ruta för ruta för att
finna alla eventuella avvikelser från originalet.
4. Ett andra ritarlag korrigerar de fel som påvisats av QA teamet.
5. En slutlig kontroll genomförs genom att släcka lager för lager och
kontrollera stavning där det är tillämpligt. Vid komplexa ritningar utförs
hela kontrollproceduren en gång till.
- QA procedur - 3D.
För 3D ritningar utförs, förutom det ovanstående, utvecklas anpassade
testprogram för varje jobb. QA processen utvecklas i samarbete med kunden.
Prgram som används för QA är:
1.Visual basic, Java och AutoLisp program för QA.
2. Statistiska test och simuleringar.
3. Sekvensiella tolerans test.
Sidan senast uppdaterad 2003-09-20
© Gunnar Forsman